Aanmelden
E-mail:

Wachtwoord:

Registreer
Wachtwoord vergeten?
Nieuwsbrief
Navigatie

Achillespeesblessure


Algemeen

 


Wat is een achillespeesblessure?

Welke zijn de oorzaken?

Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Wat kunt u er zelf aan doen?

      




Wat is een achillespeesblessure?

De achillespees is een pees aan de achterkant van de voet en de enkel en verbindt de kuitspier met het hielbeen. Bij een achillespeesblessure, of achillespees tendinopathie, zijn er letsels aan de pees:

  • ontsteking in of rond de pees (achilles tendinitis);
  • geleidelijke slijtage van de pees (achilles tendinose);
  • kleine scheurtjes of volledige scheur van de pees (achillespeesruptuur).

Symptomen:

  • Pijn aan de achterkant van de enkel. In het begin vooral na de inspanning en later ook tijdens de inspanning. Uiteindelijk is de pijn continue aanwezig, ook na lange rust.
  • Stijfheid ter hoogte van de enkel.
  • Rode huid rond de pees.
  • Zwelling van de pees.

De aandoening komt vooral voor bij sporters die veel explosieve sprongbewegingen maken (hardlopen, sprinten, tennissen,…).

 


Welke zijn de oorzaken?

Achillespeesblessures zijn het gevolg van overbelasting. Bij het samentrekken van de kuitspieren komt de achillespees onder spanning te staan. Bij het herhaaldelijk uitvoeren van bepaalde bewegingen of door het inwerken van een plotse kracht, kan de achillespees zodanig onder spanning komen te staan dat er blessures ontstaan. Factoren die kunnen bijdragen tot het ontwikkelen van letsels zijn:

  • te zware training of verkeerd trainen;
  • slechte warming –up;
  • te weinig rust tussen trainingen;
  • verkeerde schoenen;
  • afwijkingen zoals platvoeten of zwakke enkel;
  • verkeerde lichaamshouding;
  • overgewicht;
  • leeftijd;
  • conditie.
 


Wanneer dient u een arts te raadplegen?

Raadpleeg uw arts wanneer de pijn continu aanwezig is en niet verdwijnt na langdurig rusten. Wanneer u uw voet niet meer naar beneden kan bewegen, is uw achillespees mogelijk gescheurd. Neem in dit geval onmiddellijk contact op met uw arts.

 


Wat kunt u er zelf aan doen?

  • Stop bij beginnende klachten een tijdje met sporten. Langdurige overbelasting kan de blessure verergeren.
  • Afkoeling met ijs kan verlichting geven (herhaal enkele keren per dag).
  • Denk zelf na over mogelijke oorzaken (verhogen intensiteit, nieuwe schoenen,….).
  • Begin pas met sporten wanneer de klachten volledig verdwenen zijn. Bouw trainingen rustig op en neem voldoende rust tussenin.

Volgende adviezen kunnen helpen om blessures voorkomen:

  • Investeer in degelijke schoenen.
  • Doe versterkende oefeningen voor de spieren en pezen in de voet, onderbeen en enkel.
  • Zorg voor een goede warming-up en cooling-down.
  • Bouw trainingen rustig op en neem voldoende rust tussen de trainingen.
  • Vermijd lopen op harde ondergrond.
  • Masseer uw kuitspieren na de training.
  • Laat uw voeten controleren op afwijkingen zoals bijvoorbeeld platvoeten. Steunzolen kunnen indien nodig extra ondersteuning bieden.
 
 Vraag steeds het advies van uw arts en/of apotheker!